Alfabetisk værkfortegnelse

C.E.F. Weyse’s værkfortegnelse omfatter en lang række kompositioner inden for forskellige genrer. Her er et udvalg af nogle af hans mest kendte værker, præsenteret i alfabetisk rækkefølge. Bemærk, at dette ikke er en komplet liste, men et repræsentativt udvalg:

  1. Ave Maria – Motet for sopran og orgel
  2. Balletsuite fra “Kenilworth”
  3. Brylluppet ved Como Søen – Syngespil
  4. Christi Blod – Kirkekantate
  5. Concerto i C-dur – For klaver og orkester
  6. Concerto i g-mol – For klaver og orkester
  7. Concerto i Es-dur – For klaver og orkester
  8. Den norske landsby – Syngespil
  9. Det danske Flag – Kantate
  10. Det hellige Tre Kongers Fest – Kantate
  11. Faruk – Syngespil
  12. Festkantate ved H.K.H. Prinds Christians Fødselsdag – Kantate
  13. Festkantate ved H.K.H. Prindsesse Wilhelmines Fødselsdag – Kantate
  14. Festkantate ved Selskabet for de skjønne og nyttige Videnskabers Forfremmelse – Kantate
  15. Flugten til Amerika – Syngespil
  16. Hjemkomsten fra det store Verdenshav – Kantate
  17. Jubelkantate ved Universitetets Aarhundredfest – Kantate
  18. Kantate ved H.K.H. Prinds Christians Højtidelige Confirmation – Kantate
  19. Korsarerne – Syngespil
  20. Ludlams Hule – Syngespil
  21. Maria og Johannes – Kirkekantate
  22. Minona – Syngespil
  23. Natten og Morgenrøden – Kantate
  24. Niels W. Gade – Kantate
  25. Pigen fra Als – Syngespil
  26. Romance i F-dur – For klaver og orkester
  27. Sovedrikken – Syngespil
  28. Symfoni Nr. 1 i C-dur
  29. Symfoni Nr. 2 i a-mol
  30. Symfoni Nr. 3 i D-dur
  31. Symfoni Nr. 4 i F-dur
  32. Symfoni Nr. 5 i e-mol
  33. Symfoni Nr. 6 i C-dur
  34. Symfoni Nr. 7 i e-mol
  35. Tove – Syngespil
  36. Triumfmarch fra “Kenilworth”
  37. Variationer over en norsk Melodi – For klaver og orkester
  38. Violer – Romancer og Sange

Ud over disse værker komponerede Weyse også en lang række mindre kompositioner, herunder klaversonater, kammermusik, orgelmusik, sange og kirkemusik.

Sovedrikken – Et syngespil af C.E.F. Weyse og Adam Oehlenschläger

“Sovedrikken” er et syngespil i to akter af den danske guldalderkomponist C.E.F. Weyse og digteren Adam Oehlenschläger. Værket, der blev komponeret i 1809, er et af de mest kendte danske syngespil og repræsenterer en vigtig milepæl i samarbejdet mellem de to store kunstnere. I denne tekst vil vi dykke ned i baggrunden for “Sovedrikken”, analysere dets indhold og betydning samt fremhæve dets plads i dansk musik- og teaterhistorie.

Baggrund: “Sovedrikken” blev skabt på et tidspunkt, hvor både Weyse og Oehlenschläger var på højdepunktet af deres karriere. Weyse var en etableret komponist og organist, mens Oehlenschläger var en af Danmarks mest anerkendte digtere. De to kunstnere delte en interesse for romantikken og besluttede at kombinere deres talenter for at skabe et nyt og originalt værk, der skulle begejstre det danske publikum.

Indhold og handling: “Sovedrikken” er et romantisk syngespil, der foregår i middelalderen og følger en række dramatiske og komiske begivenheder omkring kærlighed, jalousi og intriger. Handlingen centrerer sig om ridderen Gottfred, hans elskede Margrethe og den intrigante greve Sigfred. Greven ønsker at stjæle Margrethe fra Gottfred og bruger en sovedrik for at gøre det. I sidste ende overvinder kærligheden dog alle hindringer, og de retskafne karakterer sejrer.

Musik og tekst: Musikken i “Sovedrikken” er skrevet af Weyse og byder på en blanding af klassisk musik og folkelige melodier, der skaber en atmosfære af romantik og eventyr. Værket indeholder både solonumre og ensembler, der spænder fra hjerteskærende arier til muntre og livlige korsatser. Weyses musik udnytter sangerne og instrumenternes fulde potentiale og skaber en rig og varieret lydoplevelse.

Oehlenschlägers tekst er præget af hans romantiske sensibilitet og digteriske evner. Han skaber levende og mindeværdige karakterer, der interagerer i et farverigt univers af middelalderlige riddere, skønne kvinder og højtravende idealer. Dialogen og sangteksterne er både dybsindige og humoristiske, hvilket bidrager til syngespillets underholdende karakter.

Betydning og reception: “Sovedrikken” blev en stor succes ved sin premiere og cementerede Weyses og Oehlenschlägers position som førende skikkelser i dansk kultur. Værket blev hurtigt en del af det danske teaterrepertoire og har siden været opført utallige gange i forskellige opsætninger og bearbejdelser. Det er fortsat et populært stykke i Danmark og er elsket af publikum for sin musikalitet, humor og romantiske indhold.

“Sovedrikken” er også vigtig i dansk musik- og teaterhistorie, da det er et af de første eksempler på et succesfuldt samarbejde mellem en dansk komponist og digter. Det viser, hvordan musik og litteratur kan forenes i et fælles udtryk og skabe en helstøbt kunstnerisk oplevelse. Syngespillets succes inspirerede en række efterfølgende samarbejder mellem danske komponister og digtere og bidrog til udviklingen af en national dansk musik- og teatertradition.

“Sovedrikken” er et centralt værk i dansk musik- og teaterhistorie og et højdepunkt i samarbejdet mellem C.E.F. Weyse og Adam Oehlenschläger. Med sin medrivende musik og poetiske tekst har det begejstret det danske publikum i over to århundreder og er fortsat et elsket og værdsat stykke i det danske kultur- og teaterliv. Det er et levende eksempel på, hvordan to store kunstnere kan forene deres talenter og skabe en tidløs og uforglemmelig oplevelse for publikum og eftertiden.

Scroll to Top